Bijna 77 jaar lang was General Motors de onbetwiste marktleider in het aantal
gebouwde auto’s. Over de hele wereld produceerde het méér heilige koeien dan
Toyota, via merken als GMC, Opel, Saab en Chevrolet.
Maar GM zit diep in de penarie, moet onderdelen afstoten, reorganiseren en
produceert minder. Het gevolg is dat Toyota qua autoproductie nu op nummer
één staat, met het Duitse Volkswagen als verrassende tweede.
Maar blijft dat zo? "Nee!", roepen sommige media verlekkerd. Want
Toyota produceerde de afgelopen negen maanden minder auto’s dan Volkswagen:
4,1 miljoen Japanse bolides tegen 4,3 miljoen Duitse. Daarnaast verkocht
Toyota in de eerste negen maanden minder auto’s dan VW: 4,6 miljoen tegen
4,7. Volkswagen wordt de nieuwe nummer één!
Valt tegen
Nou, nee. Waar de autopers de afgelopen maand de tweestrijd tussen de
Japanners en de Duitsers opstookte, valt er eigenlijk weinig strijd waar te
nemen. Volkswagen mag dan na de overname van Porsche in grootte toenemen en
daardoor op papier even meer auto’s produceren, het betekent nog niet dat
Toyota het moet afleggen – integendeel zelfs.
Er zijn verstorende factoren die in het nadeel werken van Toyota, maar die
vooral tijdelijk van aard lijken te zijn.
Ten eerste profiteerde Volkswagen van de slooppremies in Duitsland. In de
eerste negen maanden van dit jaar namen de verkopen met bijna 200.000 auto's
toe in Duitsland alleen, een groei van 21 procent. En als het moet kopen
Duitsers kennelijk Duitse waar, want Toyota profiteerde daar lang niet zo
sterk van de slooppremie. Wat Volkswagen waarschijnlijk helpt is
merkloyaliteit, en er zijn in Duitsland nogal wat tweede- en derdehands
Golfjes ingeruild voor de nieuwste versie.
Ten tweede vormen de Verenigde Staten de grootste markt voor Japan. Dat
betekent dat als de VS een verkoudheid heeft, Toyota acuut de griep krijgt.
De huidige recessie is geen verkoudheidje maar een dubbele longontsteking,
en dus is Toyota goed ziek. De autoverkopen tuimelden omlaag in de VS, daar
kon de slooppremie weinig aan veranderen. Ook in Japan gingen de
verkoopcijfers hard omlaag.
In reactie op de lagere verkopen trok Toyota flink de broekriem aan. Het
verlaagde de productie. Gevolg: de productiecijfers vertonen een dip en
Toyota duikt even onder de cijfers van VW.
Verschillende markten
Maar dat is niet bepaald een reden om te concluderen dat Volkswagen de nieuwe
nummer één in de wereld wordt.
Ja, Volkswagen heeft één groot voordeel: het schiet Toyota voorbij in
groeimarkt China. Volkswagen is al enkele jaren heel slim bezig door er
steeds nieuwe modellen te introduceren en zo Chinezen te verleiden om VW te
kopen. Toyota blijft achter. Misschien speelt de eeuwenoude animositeit
tussen Chinezen en Japanners daarin een rol.
Volkswagen verkocht in de eerste negen maanden 1 miljoen auto's in China,
tegen Toyota's 595.000 exemplaren. Maar dat komt deels doordat Toyota ook in
de Aziatische grootmacht de productie terugbracht. Ter vergelijking: een
jaar eerder, in het gebroken boekjaar 2009 (Toyota hanteert een enigszins
verwarrende optelling van kwartalen) verkocht Toyota toch zo'n 900.000
auto's in China.
Voorlopig lopen de totale autoverkopen in China nog ver achter op die in de
VS. En juist in de VS doet Volkswagen het slecht. Ter vergelijking: VW
verkocht in de afgelopen negen maanden in heel Noord-Amerika (dus de VS en
Canada) 311.343 auto's. Toyota verkocht daar toch nog 1,23 miljoen auto's,
ondanks de slechte markt. Over heel het gebroken boekjaar 2008 verkocht
Toyota daar 2,2 miljoen auto's. Daar kan Volkswagen niet aan tippen.
En de winnaar is... Toyota
Veel zal afhangen van de ontwikkelingen in 2010 om te zien of Volkswagen de
nummer één-positie voor langere tijd van Toyota over kan nemen. Daar ziet
het niet naar uit.
Toyota draait bijna twee keer zoveel omzet als Volkswagen, is groter qua
marktwaarde, heeft een veel grotere productiecapaciteit en beschikt over
veel diepere zakken dan VW. De Duitse grootmacht moet nu de overname van
Porsche verhapstukken, terwijl Toyota op overnamepad kan als het wil.
Het zal een vermakelijke strijd worden die vooral autojournalisten leuk
vinden. Maar het heeft er alle schijn van dat Toyota volgend jaar weer
gewoon de nummer één is, en dat voorlopig ook zal blijven.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl